Kardiyolog Ne İş Yapar?

Bu soruları kendine soran ne ilk kişisiniz ne de son kişi olacaksınız. Öncelikle hekim olmayan bir kişinin bu soruyu sorması oldukça doğal.  İsterseniz madde madde gidelim.

1. Kardiyoloji uzmanı nasıl olunur?

Ülkemizde standart 6 senelik tıp fakültesi üstüne, tıpta uzmanlık sınavını geçen ve kardiyoloji eğitimi için yeterli gelen doktorların minimum 5 sene süren yoğun nöbetler içeren süreci kapsayan kardiyoloji eğitimini, belli merkezlerde tamamladıktan sonra araştırma tez sınavı ve kardiyoloji uzmanlık bilgi sınavını başarı ile verdikten sonra hakettiği unvan,  kardiyoloji uzman doktordur.

1. Kardiyoloji uzman doktor hangi konularla ilgilenir?

Dilerseniz bu soruya da madde madde yanıt vereyim.

• Kalbin doğuştan hastalıkları ( kalp delikleri, anormal damar yapısı, anormal kapak hastalıkları…)
  • Kalp damar tıkanıklıkları , genişlemeleri , anormallikleri
  • Kalp kası hastalıkları,
  • Kalp yetersizliği
  • Her türlü çarpıntı, kalp ritm bozuklukları
  • Kalp kapak darlık-yetersizlik- kireçlenmesi
  • Kan basıncı anormallikleri
  • Kan kolesterol anormallikleri
  • Kalp krizi ( Acil yönetimi, uzun dönem yönetimi)
  • Koroner anjiyografi,
  • Kalp dokusu enfeksiyonları,
  • Covid sonrası kalp kası iltihabı,
  • Böbrek hastalığı, romatizmal hastalık, kemoterapi tedavisinin kalp üzerindeki etkilerini inceleme,
  • Kalp görüntüleme yöntemleri (ekokardiyografi, egzersiz ekokardiyografi, transözofageal ekokardiyografi)
  • Holter tansiyon ölçümleri , holter ekg değerlendirmesi, efor testi değerlendirmesi
  • Koroner damar tıkanıklıklarının yönetimi ( Stent, balon uygulaması)
  • Kalıcı kalp pili uygulaması
  • Bypass sonrası hastanın uzun dönem takibi
  • Kalp kapak cerrahisi uygulanan hastanın uzun dönem takibi
  • Akciğer ana damar tıkanıklık acil yönetimi ve uzun dönem tedavisini yönlendirme
  • Beyin damar tıkanıklarında risk değerlendirme ve kalpteki durumun değerlendirilmesi,
  • Kullanılan bazı sistemik ilaçların kalp üzerindeki etkilerini değerlendirme,
  • Ameliyat öncesi hastanın gerek görüldüğü zaman kardiyak riskini değerlendirme,
  • Nefes darlığı, göğüs ağrısı, çarpıntı, bayılma, fenalık hissi, göğüste sıkıntı hissi şikayeti olan kişiler
  • Şeker hastalığı olan kişilerin kalp değerlendirmesi,
  • Sporcuların kalp yönünden değerlendirilmesi ,
  • Ailesinde erken kalp krizi, kalp yetersizliği, kolesterol yüksekliği hikayesi olan bireylerin aile taraması ,
  • Sağlıklı görünen bireylerin kalp hastalıkları yönünden genel değerlendirilmesi

Bu durum bir kardiyoloji uzmanının  aktif rol aldığı özellikli durumlardır. Ülkemizde, bulaşıcı olmayan hastalıklar özelinde en öldürücü hastalık dolaşım sistemi hastalıkları yani kalp krizi ve inmedir. Kalp hastalıklarında ülkecek kötü üne sahip olmakla birlikte  televizyonda izlenen en popüler dizilerin ismi kalp ile ilgili olmakta  (örneğin  kalp yarası… ) , sevgimizi hemen kalp çizerek gösteririz, seçtiğimiz emojilerimiz bile kalp ile çevrelenen gülen yüzler olunca içimiz ısınır ama gerçek kalbimize hiç kibar davranmayız. Bu nedenle güler yüzlü kalp doktorunuz olarak bendeniz Doç Dr Özlem Hoca’nın birinci hedefi , size kalbinizin değerini hatırlatmak ve kalbinizin mutluluğu için elinden geleni yapmak olduğunu yazının sonunda belirtmeden edemeyeceğim. Bu arada mesleği aşk ile yapmanın bir kalp doktoruna çok yakıştığını sizde düşünmüyor musunuz?

Bursa’dan sevgilerimle
Doç Dr Özlem Arıcan Özlük